0
Binnenkomst ‘spelers met
jassen aan, mutsen op, sjaals om. Jassen uit, mutsen af, etc.
1.
I N T R O
Kies leven / Kies een baan / Kies een carrière, leuke familie / Kies een
teringgrote breedbeeld televisie, mobiele telefoon, elektrische blikopener,
bekpoetser / Kies een mooie auto groter, sneller, zachter onder je steeds
dikker wordende kont / Kies een goede gezondheid, laag cholesterol en een goede
breek me de bek niet open tandartsverzekering / Kies een Vinex-woning / Kies je
eigen vrienden kunnen kiezen / Kies je vrijetijdsoutfit en bijpassende koffers,
beautycase / Kies je fokkingflat met geïndexeerde inboedelboelverzekering, of
niet / Kies op de bank zitten, wezenloos en geen gedachten die storen / Kies
MacDonalds, pedaalemmer binnen handbereik. Kies 24 keer 1 pils en
zondagsmorgens niet weten wie je bent / Kies niets doen / Kies blijven zitten
waar je zit / Kies kunnen kiezen / Kies wegrotten in een verpleeghuis, nat in
je kleren, leeg in je kop, pijn in je lijf, lastig voor die egolijers van
kinderen waarin jij je hebt voortgeplant om jezelf te vervangen / Kies voor
recycling / Kies voor evolutie / Kies voor toekomst / Maar waarom zou ik ?
2.
[Aan de rand van een
ijsvlakte. Mensen met mutsen, dassen, het is zichtbaar koud. KEIZERS staat roerloos,
kijkt uit over het water. [Twee mensen, twee houdingen. KOSIE maakt zich groot,
handpalmen naar boven. WARREN kruipt in elkaar. DRES en DUFFELS kijken toe]
KOSIE
Het is koud buiten…. Grappig, rooie neus
WARREN
Kouwe tenen.
KOSIE
Zeur niet, zou mijn moeder zeggen.
WARREN
Maar jij bent je moeder niet. Jouw moeder had de verwarming zo hoog
staan, dat ze verdampte waar je bij stond
KOSIE
Ze was incontinent. Zo bleef ze droog.
WARREN
Ik heb het koud, Kosie.
KOSIE
Je moet niet in elkaar kruipen. Je moet de kou de kou laten zijn. Ik houd
van de winter, die bijtende kou. Als je geliefde die z'n tanden in je vlees
zet. Dan voel ik tenminste dat ik leef.
WARREN
Ik heb het gewoon koud, Kosie.
Zullen we naar binnen gaan.
KOSIE
Nog even wachten. Kijk naar mijn adem. Allemaal kleine wolkjes die
drijven in de lucht. Ik probeer schaapjes te blazen, maar het blijven
spruitjes. Witte spruitjes. Waarom houd jij niet van de winter?
WARREN
Zullen we daar binnen over praten.
KOSIE
gloeiende oren, chocolademelk tussen je bevroren handen, appelflappen.
WARREN
Ik heb het koud Kosie, gaan we?
KEIZER
[Met schaatsen om nek
geknoopt, ziet DRES aankomen] Ha Dres
DRES
Ha Keizer.
KEIZER
Dat is lang geleden, Dres
DRES
Ga je schaatsen
KEIZER
Nee, niet ik
DRES
Je hebt van die schaatsen om je nek
KEIZER
Decoratie, Dres. Op m'n werk draag ik een stropdas, en hier ligt ijs. Grapje. Ik heb geen
werk. Ik creëer werk…. Talent. Ik zoek talent.
DUFFELS
[Komt er bij staan] T.A.L.E.N.T. Als je het hebt moet je het ook kunnen spellen
KEIZER
Ik zoek talent. Altijd. Zoals zij. Ik ben dyslectisch, zij doet de
woorden.
DUFFELS
Dat heet een relatie.
R.E.L.A.T.I.E.
KEIZER
[Stelt haar voor.] Duffels.
DRES
Talent waarvoor.
DUFFELS
Ik houd z'n afspraken bij, ik bedenk waar we eten, en ik verzorg z'n wat
softere kanten.
KEIZER
Dat bedoelt ie niet lieverd. [Tegen
DRES] Jij vraagt waarvoor ik talent zoek. Dat is de vraag van A naar B. De
vraag van de zekerheid. Maar het geluk ligt daar. Of daar.
DRES
Ik begrijp je niet.
DUFFELS
Zeg nooit tegen Keizer 'dat begrijp ik niet' als je haast hebt.
KEIZER
Dres, jij vraagt: 'Waarvoor?'. MijnAntwoord: Dat weet ik niet. Zo werkt
dat niet bij mij, Dres. Ik zie talent, en pas dan weet ik waarvoor.
DUFFELS
Je praat weer alleen over jezelf lieverd. E.G.O.C.E.N.T.R.I.S.T
KEIZER
… Dat bedoel ik: zij probeert mij op te voeden. Zij probeert mij te
sturen. Ze past op mij toe de dingen die ze leert. S.P.H. [Tegen DRES] En jij. Jij komt hier schaatsen.
DRES
Nee.
KEIZER
Die zijn van je vriendin, maar die moet even plassen.
DRES
[Zijn stem verdwijnt
langzaam in tranen] Die zijn van mijn vader.
KEIZER
Die schaatst, maar nu even niet.
DRES
[In plaats van een antwoord
komen er tranen. Hij loopt weg]
DUFFELS
Dat is niet goed, met die vader.
DRES
[huilend, komt terug,
vermant zich] Overnieuw… Mijn vader is
KEIZER
Dood?… [DRES knikt] Maar waarom
dan die schaatsen.
DRES
Nu doe je het weer. Altijd laten merken dat het jou goed gaat en dat ik
een looser ben.
KEIZER
Ho! Duffels, oordeel - Duffels doet sociaal pedagogisch werk - Duffels is
geheel objectief deskundig - Oordeel: zei ik wat ik niet hoordete zeggen?
DUFFELS
Hij heeft verdriet.
KEIZER
En ik heb jou. De wereld is onrechtvaardig verdeeld. De een heeft alles,
de ander heeft verdriet. [Tegn DRES] Okee,
dan neem jij haar, en dan neem ik… wacht [Terwijl
DUFFELS en DRES elkaar met de ogen vinden, krijgt KEIZER een geniaal idee. Dat
duurt overigens even] Lucht.
KEIZER
Ruik. [Grist schaatsen van DRES] Ruik.
Alles ruikt naar iets, naar iemand, naar wat gebeurd is, naar [Ruikt aan DUFFELS] Wat ruik ik, Dres? Guess.
DUFFELS
Dat heb jij me gegeven. Dat was het eerste dat je me gaf, en het laatste.
Wanneer was dat?
KEIZER
Liefde. Ik ruik liefde, Dres. Zij ruikt naar mij, ik ruik naar haar. Er
hangt iets in de lucht. Er broeit iets. Kop in wolken. Neusvleugels wijd.
Lucht. De Katholieke Kerk, Duffels, die heeft stukjes onderbroek van elke
heilige. Relikwieën. Maar dat bedoel ik niet. Dres, lucht van de plek waar jij
met je vader de laatste uren doorbracht. Deze lucht, maar dan mèt. Mèt je
vader. Je vader in deze schaatsen/ Vat je. [Gooit
schaatsen terug naar DRES] Dank je wel dank je wel. [Af]
[DUFFELS en DRES kijken uit
over de vlakte. DUFFELS onrustig, in de war, wil iets doen. DRES kijkt uit over
het water.]
DUFFELS
Keizer heft een idee. Als Keizer een idee heeft, heeft ie verder niets
meer. Zullen wij iets leuks gaan doen.
[Loopt weg]
DUFFELS
Dres… [DRES draait zich om]
Zullen wij wat drinken?
DRES
Hoezo?
DUFFELS
Je zou gewoon ja of nee kunnen zeggen… Zal ik een stukje met je meelopen.
DRES
Waarheen
DUFFELS
Meelopen betekent dat jij de richting bepaalt…
Dres. Luister. Hier ben ik. Kies wat je wilt. Vraag me wat je wilt, en ik
doe het.
DRES
… Wat dan.
DUFFELS
Hoor je wat ik zeg? Vraag me wat je wilt, en ik doe het.
DRES
Bedoel je… soms… dat wij tweeën, dat jij met mij… nee hè? [Lacht, onhandig]
DUFFELS
Nee.
DRES
Okee. Vergeet het.
DUFFELS
Of is dat wat je wil? Je hebt het niet eens geprobeerd.
DRES
Weet ik veel…
DUFFELS
Kies
DRES
Leer me schaatsen.
DUFFELS
Okee.
[DRES gaat op bankje
zitten, trekt schaatsen aan, kijkt over ijsvlakte uit. DUFFELS bukt om veters
te strikken.]
DRES
Schei maar uit. Het is twee weken later. Het heeft inmiddels gedooid. De
wilg die eerst op het ijs leek te liggen, lijkt nu op het water te drijven.
DUFFELS
[Ploft naast hem neer] Dat wist je. Jij kiest dingen die niet kunnen…
DRES
Alle dingen kunnen, zolang je ze maar niet doet.
DUFFELS
Jij studeert? [DRES knikt nee]
Je hebt een baan? [DRES knikt ja] Met
een stropdas?
DRES
Met.
DUFFELS
Heb je die gekozen?
DRES
Ik ga voor zo'n rek staan en dan kies ik de minst verschrikkelijke.
DUFFELS
Ik bedoelde je baan.
DRES
Ik ben blijven hangen, op de plek van mijn stage.
DUFFELS
Ben je goed in je werk?
DRES
IK ben nooit ziek. Ik ben op tijd. En als ik een presentatie moet doen,
ziet het er prachtig uit. Pak aan. Das. Powerpoint. Ik kies zorgvuldig mijn
woorden. Sls ik een grapje maak, moeten ze lachen.
DUFFELS
En dat is wat je wil?
DRES
Dat is wat ik doe… Wat ik wil is leren schaatsen over het water, zover
weg, dat niemand mij ziet.
3.
[KEIZER staat bij BRINK, die zwaait met rapportje. KEIZER zegt zo goed
als niets, kijkt alleen veelbetekend, laat BRINK zichzelf antwoord geven]
BRINK
Dus, Keizer, jij wilt lucht verkopen. Jij wilt mij laten investeren in
een systeem om lucht commercieel te maken. Lucht met een specifiek karakter. Je
wilt een systeem ontwikkelen om lucht op te kunnen slaan, te kunnen doseren, om
te kunnen verkopen. Dat klinkt als goud van stro maken… Dat klinkt als de
kleren van de keizer… Mijn excuus voor dit grapje [Geen reactie van Keizer]. …Dit rapport is dunner dan mijn
rapporten van de basisschool.
KEIZER
Alleen zoiets als barbiepoppen hebben een overdosis verpakking. Dit is en
idee. Een idee is als een spermazaadje. Je ziet het niet. Maar de gevolgen… Het
is geniaal.
BRINK
Dat zeg jij. Wat is het verschil met parfum? [Stilte. Geldschieter leest in rapport] ….'Wij zijn met z'n allen
verslaafd aan lucht. We kunnen niet zonder, elke minuut inhaleren we
gezamenlijk miljoenen liters lucht. Waar we ook zijn, wat we ook beleven,
altijd gaat de lucht ons lichaam in en uit. Via de neus.'…Maar lucht is er,
keizer. Lucht is er... Ik weet wat je gaat zeggen: konijnen, katten, cavia's,
zijn er ook zat, en toch is de Tamagochi een groot commercieel succes.
Maar hoe, meneer Keizer. Hoe en wat. Lucht in een doosje, in een flesje,
poeder, op een spiegeltje. Hoe? Wat? Waar? Hoe onderscheidt het zich van
parfum? [KEIZER haalt z'n schouders op] Wat
heb je me te bieden, Keizer, meer dan dit.
KEIZER
Een geniaal idee. Aan jou de keus.
[DONKER]
4.
[VRIENDINNEN hangen op bank, bord op schoot.]
A
Robbie Williams, is als een rookworst in de zuurkool. Het is niet het
meest smerige deel, maar ik vind het allebei niks.
B
Jij praat over wat je hebt gehoord. Robbie Williams, moet je gezien
hebben. zoals die jongen over zo'n podium beweegt.
A
Robbie Williams is een overbodig soort entertainment, alleen geschikt om
er verschrikkelijk doorheen te gillen
B
Laat ons! Dat willen wij.
C
Je moet hem zien bewegen, zo'n kolossaal podium, waar ik de schijterij
van zou krijgen, daar krijgt hij adrenaline van.
B
Hij is adrenaline.
A
Arrogante lul.
D
Hoezo arrogant. Die jongen moet zich waarmaken. Iedereen zegt dat is
niks, dat softe semi flikkertje uit Take That
A
Ik zeg niet dat het niks is, ik zeg dat het
B
Arrogant is
C
Die jongen vecht om gezien te zijn zoals ie is
A
Om meer te lijken dan ie is
C
Die staat ergens voor, die moet wel een grote bek hebben.
[DUFFELS komt binnen]
A
Grote bek? Het is een groot gat. Alleen maar lucht.
DUFFELS
Hai
ANDEREN
O hai
[Tijdens het gesprek
schuiven A, B, C en D de restjes van hun borden bij elkaar.
DUFFELS
Ik heb een man ontmoet.
C
Keizer. Weet ik.
DUFFELS
Keizer is ho. Keizer is voorbij.
D
Is het uit? Daar drinken wij op. Vertel
DUFFELS
Het eind of het begin… Het eind is dat Keizer zei: 'ga maar met hem mee'.
Het begin was, dat ik dat deed.
C
Lekker zelfstandig. Moet je nog eten.[Biedt
haar de verzamelde etensresten op het bord aan]
DUFFELS
[Pakt bord aan, eet niet] Ik zei tegen die jongen… tegen die man… of eigenlijk tegen iets
daartussen in… Ik zei: Je mag me vragen wat je wilt, en ik geef het je. Totale
overgave aan moment, plaats en de ander. Als ik religieus zou zijn, zou dat
religieus zijn. Neem mij. Dat zei ik.
D
Vraag me wat je wilt, en ik geef het je.
DUFFELS
En hij zei: Wat dan? Hoezo?
A
Hij besprong je niet meteen?
DUFFELS
Hij is een man die niet kan kiezen.
A
Hij is een man die niet kan springen.
D
Zo een die nog woont bij zijn moeder.
DUFFELS
Ja, hij woont bij zijn moeder.
C
Zijn moeder schilt aardappelen, in een mandje, en kookt ze voor hem, mèt
een stukje vlees.
DUFFELS
Ja. En zijn vader is dood.
D
Dres! Dat moet Dres zijn. Dres is een hopeloze man.
DUFFELS
En ik. Ik ga Dres leren kiezen. Ik zoek nog een projekt om op af te
studeren. Hij wordt mijn stageprojekt.
[Telefoon gaat.]
DUFFELS
Hulp aan de hopelozen]
A
Ja. Dat zullen ze goed vinden.
DUFFELS
Ik vind het goed. Geleerd van Keizer: Volg de kronkeling van je brein,
doe het zoals je ademhaalt, zonder aarzelen, zonder denken… [Neemt telefoon op] Met mij.
KEIZER
Met mij. Ik heb iets leuks.
DUFFELS
Ik heb iets leukers.
KEIZER
Ik ga lucht verkopen.
DUFFELS
En ik ga Dres leren kiezen.
KEIZER
Ik wil dat je het personeel doet.
DUFFELS
Ik wil dat je niet zo tegen me praat. Ik ben je personeel niet. [Hangt op]
DUFFELS
Dat was Keizer. Keizer gaat lucht verkopen. Hij weet nog niet hoe. Hij
weet niet of het gaat lukken, maar zoals altijd bij Keizer: Hij gelooft er in.
En hij wil mij voor personeel.
A
Hij zoekt een smoes om jou weer terug te krijgen. Het is eenzaam voor een
man zo zonder jou.
ANDEREN
[Zingen] Want het is eenzaam voor een man zo zonder jou
DUFFELS
Ik meen het. Ik ben het zat, die opleiding, dat gebazel in die boeken. Ik
ga mij verdiepen in de wereld van Dres.
B
Je bent gek. Dres is saai.
DUFFELS
Dat weiger ik te geloven. Mensen leven saai, maar niemand is saai.
B
Dres is dodelijk saai.
[DONKER]
5.
KEIZER
Het is een mysterie, vriend. Ik heb een idee, hij heeft geld, en zie: het
idee is geld geworden.
VRIEND
Dus jij gaat lucht verkopen… Je weet nog niet hoe. Je weet niet of het
gaat lukken. Maar iemand
KEIZER
Brink
VRIEND
Brink!?… Ah. Brink geeft jou geld om je idee uit te voeren?
KEIZER
Ik zei: Brink, dit is wat ik heb, nu is het aan jou om te kiezen. Dat
klinkt belangrijk. Je trekt geloofwaardige kleren aan. Je zegt zo goed als
niets. Je wacht, de juiste houding, en dan zeg je: Jij moet kiezen, Brink… Ze
moeten je geloven. Als ze geloven, overtuigen zij zichzelf wel. Als zij
zichzelf overtuigen hoeft mijn brein niet te doen waar ik slecht in ben.
VRIEND
Is het serieus.
KEIZER
Tuurlijk. Het is geniaal.
VRIEND
En als het niks wordt. Doodbloedt, flopt, geld verspilt
KEIZER
Ook geniaal. Het is een idee.
[DONKER]
6
[Links staat de opvallende
ZUS van DRES er niet bij te horen, rechts staat de MOEDER van DRES stiekem
alles bij te houden. DRES zelf zit op een stoel voor zich uit te kijken,
schrijft af en toe wat in een boekje, streept het dan weer door. DUFFELS komt
binnen, met een taartje waarop 3 brandende kaarsjes]
DUFFELS
Ik ken je nu drie maanden, Dres… Wil je taart
DRES
Taart? Waarom?
DUFFELS
Drie maanden. Drie
DRES
O. Nee dank je. Ik hoef geen taart. Maar misschien mijn moeder.
DUFFELS
Je bent saai, Dres. Je bent dodelijk saai.
DRES
O. Sorry.
DUFFELS
Doe es iets opwindends.
DRES
Zal ik een potje thee zetten. Ken je die truc met dat water?
DUFFELS
Je wacht tot het winter wordt en dan heb je ijs.
[Ze loopt kwaad weg]
[ZUS en MOEDER praten tegen
de zaal. DRES let niet op het gesprek]
MOEDER
Ik ben de moeder van Dres. Dres is een bijzondere jongen.
ZUS
Dat zou je ook van mij kunnen zeggen
MOEDER
Dat zou ik van jou ook kunnen zeggen maar dan bedoel ik iets anders… Dres
was altijd een bijzondere jongen. Slim, rustig, betrouwbaar. Als ik naar een
spreekavond ging op de basisschool, dan was het alleen om de meester te horen
zeggen dat Dres een bijzondere jongen was.
MEESTER
[ven elders] Dres is een bijzondere jongen, mevrouw.
MOEDER
[Glundert. Even maar]] Toen de vader van Dres
ZUS
Mijn vader
MOEDER
Toen de vader van Dres, mijn echtgenoot, kwam te overlijden
ZUS
Zijn dat de woorden voor hoe het er uitzag, mam? Die gespleten schedel.
MOEDER
Toen zei de meester op school… [Doelend
op ZUS] Zij is recalcitrant. Het zal wel verdriet zijn. maar waarom moet
het zo…. [terug bij haar vorige onderwerp] De dood van zijn vader zal wel
invloed hebben op zijn resultaten, zei de meester op school. Maar nee hoor,
Dres deed het prima, hij deed het zelfs nog beter. Dat kan ik van haar niet
zeggen. Zij doet al minstens twee jaar niets. Ze reist rond. Opeens neemt ze
een vliegtuig, ergens heen. Argentinië, Nieuw Zeeland, India. En hoe ze aan dr
geld komt? Daar denk ik maar niet over na. Zo'n jong meisje. In zulke landen, met
dat soort mannen. Die zijn dat daar niet gewend. Dres was stil.
ZUS
Dres is stil, mama.
MOEDER
Dres weet op het juiste moment zijn mond te houden. Dat wil niet zeggen
dat hij ongelukkig is. Dat Dres nog thuis woont, zeggen mensen wel 'ns. Waarom
niet? Dres en ik hebben het goed samen, ik geef hem alle ruimte, alleen dat hij
's avonds aanschuift als ik heb gekookt voor ons, dat vinden we allebei
gezellig. Verder doet hij zijn dingen, en doe ik mijn dingen.
ZUS
Dres is een lieve jongen. That's all, there is to say. Dres
woont bij onze mama. Hij heeft twee kamers, eentje om te slapen. Eentje voor
zijn computer. Zodra ik weg was, zette hij dat ding op mijn bureau. Als je
terugkomt, zet ik alles weer terug, zegt hij. I'll be back, o yes. Dres heeft een eigen website. Daar staat poëzie op. Ik was in Paraguay
afgelopen winter. Dan kreeg ik mailtjes van mijn broertje… Dan zit je in zo'n
internetcafé, met Peruaanse smartkids, en bezopen wodka-russen die met je naar
bed willen, en dan krijg je een mailtje van je broertje. Over een steen in zijn
jaszak, holy shit, over de scheurranden van een envelop die lijken op Zwitserse
bergen, waar die dus never nooit is geweest, of dat hij een gummetje in zijn
broekzak had zitten, waarvan hij niet wist waar het vandaan kwam, en dat dat
gummetje drie weken later er nog zat, maar opeens groen bleek te zijn, dat
soort mysteries. Ik maakte mijn reis door India, 30 uur in een gammele bus, op
een houten bank, platgeperst tussen Hindoes en kippen. Eerst dacht ik: wauw,
dit is the real India, na drie uur dacht ik 'pain in the ass', houten bank,
houten kont, geen woord te verstaan, en een lucht waarvoor je in Nederland zou
verhuizen als die van je buren kwam, maar na een uur of 15 gaf ik me gewonnen
aan een 'spiritual kind of mood', een wonderlijk soort 'awareness', niks is
alles en alles is niks, dat soort shit dat als een vlieg op je afkomt als je in
dat soort gebieden bivakkeert, en opeens zat dat beeld van dat gummetje in mijn
hoofd, weet je.
[DRES staat plotseling op,
doet zijn jas aan]
ZUS
Wat doe je?
[DRES kijkt haar aan, wil
wat zeggen, zwijgt, gaat af. ZUS kijkt hem na]
ZUS
Mam! Hij doet wat.
MOEDER
[Kijkt waar DRES verdween,
dan naar ZUS] Dat is niet goed… Dres! Dres!
Waar ga je heen, Dres? Hoe laat ben je terug?.. Wat moet ik doen, hij is
onrustig de laatste tijd. Ik wou dat ie een mobieltje kocht. Maar hij is zo
eigenwijs.
ZUS
Als ie niet meer thuis komt mam, zou ik z'n spullen verkopen, of z'n
kamer verhuren aan een student. Je hebt studenten die hebben graag een kamer
met een hospita die voor ze kookt en een beetje op ze let.
MOEDER
Jij weet niet wat het is om allen te zijn.
ZUS
Ik ben altijd alleen. Er zijn 6 miljard mensen mama, die zoek ik op als
ik alleen ben.
[DONKER, DUFFELS gaat met
BRANDENTAARTJE omhoog en omlaag. Als ze onderaan de trap is: LICHT]
7.
[VRIENDINNEN op bank,
DUFFELS komt op met taartje, drie kaarsjes]
DUFFELS
Hij is saai. Hij is zo dodelijk saai.
VRIENDINNEN
Hèhè
DUFFELS
Niks doet ie. Niks. Niks wil ie. [Schreeuwt
wanhopig] Ik wil niet meer. Ik wil niet meer.
B
Welkom thuis in huize gezond verstand. Laat hem vallen.
[Deurbel klinkt]
DUFFELS
Ik sleur hem dat huis uit.
C
Verwacht iemand iemand?
B
Jij wilt van iemand zonder hartstocht dat hij hartstocht laat zien. Jij
wilt dat iemand opgeeft wat hem vertrouwd is, en doet wat de een of andere gek
probeert in z'n hoofd te rammen. DUFFELS
Hij is een lijk. Maar dr zit wat in dat lijk.
A
De kop van Dres is een ei. In dat ei zit ontwikkeling, beweging. Je ziet
niets. Maar op en dag kraait ie. Dan komt het haantje tevoorschijn.
D
Is ie gelukkig?
DUFFELS
Weet ik veel… Hij is iemand die altijd friet vreet en dat lekker vindt
omdat ie nooit aan wat anders is begonnen.
[DRES komt binnen]
DRES
Is Duffels hier
VRIENDINNEN
[Komen overeind samen] Nee
[DRES wil weggaan]
DUFFELS
Dres?
DRES
Wat dacht je van iets opwindends?
[DUFFELS gaat weg met DRES]
B
Het haantje begint te kraaien.
KEIZER
Duffels?
C
[terwijl de andere
VRIENDINNEN zich rondom de telefoon verdringen] Duffels is er niet… Duffels heeft een date, met een ander… [Tegen VRIENDINNEN] dat is Keizer!… [Luistert lange tijd, af en toe 'ja', 'ja',
etc] Ik begrijp het. [Sluit gesprek
af.] Dat was Keizer. 1. Hij is alleen. 2. Hij gaat lucht verkopen. Hij weet
nog niet hoe. Hij weet nog niet of het gaat lukken. En 3: Hij vroeg of wij mee wilden denken in zijn project. Hij
betaalt ons al naar gelang onze bijdrage,
A
En onze bijdrage is
C
Lucht, met een herinnering. Welke herinnering is op bijzondere wijze
gekoppeld aan een bepaalde lucht. Zoals muziek een herinnering op kan roepen,
maar dan met lucht…
B
Ik was laatst drie weken naar Londen. Drie weken zonder vriend. Ik had
z'n pyjama meegestolen van z'n kamer
D
In plaats van je gewone knuffel
B
Hij is mijn knuffel
ARUSHA
En onze bijdrage is
MARGRIETLSKE
Lucht, met een herinnering. Welke herinnering is op bijzondere wijze
gekoppeld aan een bepaalde lucht. Zoals muziek een herinnering op kan roepen,
maar dan met lucht…
MARLOUS
Ik was laatst drie weken naar Londen. Drie weken zonder vriend. Ik had
z'n pyjama meegestolen van z'n kamer
RUTH
In plaats van je gewone knuffel
MARLOUS
Hij is mijn knuffel
ARUSHA
Zeeland. Wij gingen naar een huisje in Zeeland. Goedkoop huisje. Niet
zo'n park, maar uit de krant.
MARLOUS
Wij gingen naar Schoorl.
ARUSHA
En toen we dr waren –
MARLOUS
En dan op de fiets
ARUSHA
met trein en bus en een krankzinnig eind lopen – was het midden in een
eindeloze vlakte.
MARLOUS
Dan reed je tussen de dennen,
ARUSHA
Met van die blauwgroene sprieten.
MARLOUS
die zoete weeïge geur, van dat… pikspul. Je weet wel. Dat pikspul, van
die dennen
ARUSHA
Uien.
MARLOUS
Dat als je in bomen klimt aan je handen blijft zitten… [Denkt diep na]
ARUSHA
Er stond een boerderij, en een caravan die verhuurd werd, aan anderen, en
een deel van die boerderij was voor ons… Het zag er niet uit. De muffe lucht
van bankstellen uit een kringloopwinkel. Roodwit geblokte kleedjes. Er was een
wc, die was betegeld om hem moderner te laten lijken. Maar tegen de avond
kropen de slakken tegen de tegels omhoog. Zulke slakken. Donkere. Vreselijk,
maar we hadden betaald. Alles went. Als je in de deuropening stond, - achter je
die muffe krotlucht - , dan lagen voor je de uienvelden. Er werd gerooid. Dat
rook je. En boven je kleine wolken die langzaam overdreven. Dat was mooi. Eén
van de weinige vakanties die ik heb onthouden.
MARLOUS
Hars, dat bedoel ik…
ARUSHA
Wat bedoel je.
MARLOUS
Dat pikspul. Dat was mooi.
MARGRIETLSKE
Weet je wat goor is: iemand met een zak friet met mayonaise in de bus.
Dat trekt de hele bus door
ARUSHA
Of de lucht van saucijzenbroodjes in de stationshal
RUTH
Ik heb 1 keer gespijbeld op de middelbare school. Ik woonde in den Haag.
En ik fietste naar zee. En het stormde. Later op de dag spoelde er zo'n
kolossaal schip aan. Maar niet toen ik er liep. En dan hing je, met je jas
wijd, tegen de wind aan. En je rook vis, en zout, en zeesterren en krabbetjes
tussen de basaltblokken van de pieren, en aangespoelde wieren en olie van verre
zeeschepen… En je zette je neusvleugels wijd om alles wat zee was en weidsheid
en lucht in je op te nemen. Ik was verliefd,
ANDEREN
maar het wilde niks worden
RUTH
Ik zag hem laatst op televisie, hij deed mee aan Lingo. L.U.C.H.T. Lucht.
WALTER
Had ik net een nieuwe aftershave gekocht.
WALTER
Ging ik s’ avonds uit, en natuurlijk mijn nieuwe luchtje op. En daar liep
ik. Een en al zelfvertrouwen. En zo stoer als ik was - toen - goot ik mij vol.
Alcohol. 'Het helpt als je een keer over je nek gaat.' Ik hoor het ze zeggen.
Ja nou mooi niet. Zoals iedereen had ik de volgende dag een kater. En een
nieuwe herinnering. Telkens als ik die after-shave op doe voel ik weer hoe ik
ziek word… Wou je nog wat drinken? [K
schudt nee, G haalt nieuw flesje]
VANESSA
[Blijft ondertussen in
zichzelf gekeerd swingen op onhoorbare muziek]
Van de zomer werkte ik in het
ziekenhuis en daar hangen sowieso allerlei luchtjes die je niet snel vergeet en
aparte gevoelens oproepen, maar dit herinnerde ik mij toen ik in de vakantie
met mijn neus boven een blik met koffie hing. Het was voor het eerst die week
dat ik op deze afdeling werkte. Een van de kamerdeuren was al de gehele ochtend
dicht, hoewel er wel iemand op die kamer lag. Op een gegeven moment ging ik de
kamer in om er schoon te maken en toen ik de deur opendeed kwam er een muur van
zeer 'zware lucht' op me af. Ik ben geen cafeïnegebruiker dus ik herkende het
niet meteen. In het bed lag een man van ergens in de dertig die er uitzag alsof
hij bestraald was.
Er was een vrouw bij hem op bezoek. Op de tafel stond een schaal met
daarin bruine korrels. Nou ja, iets tussen korrels en poeder in. Op de rand van
het bord en tussen de korrels lagen fantasiefiguurtjes van felgekleurde klei.
Het geheel zag er een beetje artistiek en vooral vrolijk uit. Ik keek er naar
en vroeg de vrouw wat het voor moest stellen. De man keek, beschaamd misschien,
naar beneden, terwijl de vrouw uitlegde dat het koffie was en dat die koffie
daar stond om.. blijk baar had haar man wonden aan zijn been… om de geur die
van de wonden af kwam, te maskeren.
Pas op dat moment herkende ik die zware geur in de kamer als koffie,
koffie en nog iets anders...
WALTER
[Trekt walkman van haar
hoofd] Kom je nog?
7.
[DRES zit midden op straat.
DUFFELS staat op een afstand]
[ Links en rechts passeren
mensen.]
DUFFELS
Het is koud. Dit vind jij opwindend.
DRES
Dit vind ik opwindend [Hij haalt
thermoskan uit z'n jaszak] De truc met het water. [Uit zijn andere zak haalt hij een theezakje] In een seconde of
twee, verander ik water in thee – de enige truc van belang die ik ken
DUFFELS
Je bent gek
DRES
Vraag me wat je wilt? En ik doe het?
DUFFELS
Waarom opeens zo anders?
DRES
Vanwege jou. Je stond er zo zielig met dat taartje
DUFFELS
[Er knapt iets in DRES. Ze
schreeuwt woedend] Jij doet dit, vanwege mij.
Doe iets vanwege jezelf Dres!… Je bent een machine, je bent een slaaf, je bent
de automatische piloot van een vliegtuig dat niet eens kan vliegen.
DRES
Je kent me niet
8.
[Op dat moment wordt DRES surreëel
belaagd door omstanders die hardhandig zijn 'niet kunnen kiezen' analyseren]
Leuke baan Dres, leuke baan,
leuk, leuk, leuk, leuke baan
Stel je bent op Ibiza, Dres.
Nee. Ik werk.
Je bent op Ibiza.
Je zit bij je moeder aan tafel
Leuke moeder
Leuke tafel
Ibiza
Ikea
Ibiza
Discotheken, opgefokte pubers,
[Fluiten]
in minuscule kleren, busladingenvol,
deinend op hersenloze muziek
[kedoengkedoeng]
je denkt: 'mijn hemel
wat een ordinair platvloers
treurig zootje mensen
Je bent op Ibiza, Dres,
de zon schijnt, je ziet mensen
deinen op verstandloze muziek
[kedoengkedoeng]
en je denkt ik wou
dat ik mee kon deinen,
verstand op nul, lichaam,
laat maar komen
Dit is ik, dit is ons, dit is alles
Yes dres, yes dres
Je bent Michelangelo Dres,
Ik
Ja jij
je staat voor een reusachtig blok marmer,
Ik
Ja jij
en je denkt in dat marmer
zit het lijf van een stervende slaaf,
ik hoef het er alleen maar uit te hakken,
en dan staat het voor me, levensgroot,
dat krachtige, sexy lijf dat ik
trots in mijn armen kan nemen
Michelangelo was een homo Dres,
Michelangelo was een flikker.
En wat ben jij
Je bent Michelangelo, je staat
voor een blok marmer, in dat marmer
zit het prachtige lijf van een stervende slaaf,
je hoeft het er alleen maar uit te hakken,
maar als je het laat zoals het is,
kan niets de perfectie van je idee
kapot maken, Dres, en iedereen zegt:
wat een prachtig blok marmer, Dres,
niets verknalt, niets verloren.
Er zijn meisjes Dres,
op straat, je kijkt ze na
je zwijgt
niets verknalt, niets verloren
Wat zeg je
niets verknalt, niets verloren
Waarom zeg je niet wat je denkt Dres.
Als je zwijgt zeggen ze niks terug.
Schrijf je gedichten Dres?
Dres schrijft gedichten. Sst.
Papier dat wit is
en zwijgt,
en niemand die je leest.
Heb je een vriendin Dres,
zeg je die leuke vrouw
Leuke baan
Zeg je die leuke vrouw die naast je
achter de monitor zit
Leuke monitor
Zeg je haar dat je altijd even stopt
met werken om te kijken
als ze langs komt, zeg je dat tegen haar?
Of wacht je tot zij, misschien een ander
Misschien wie weet, zich aanbiedt vanzelf,
en dan zeg je, jawel hoor, ik ook van jou,
Waar wacht je op, Dres.
Waar wacht je op
[TEUN wordt hardhandig
tegen de grond gewerkt door onzichtbare VIJAND, kruipt, kronkelt alsof hij
geslagen getrapt wordt over het podium, en roept]
Had je maar niks gehoord,
had je maar niks gezien,
was je maar niet hier, zat er maar
een knop aan / uit / aan. Wat doe je Dres?
Denkedenkedenkedenke.
HANNEKE
Je denkt, je wacht, wat doe je Dres? Wachten
tot alles zichzelf heeft geregeld?
DE DESKUNDIGE
Zekerheid ,continuïteit,
onvoorwaardelijk vertrouwen
als basis van stabiele
wederzijdse betrekkingen
nemen af, zonder dat
de maatschappij
weet hoeveel hiermee
samenhangende
vermindering van
eigenwaarde personen
op den duur onbeschadigd
kunnen verdragen.
Zingevingcrises
en oriëntatieverlies,
depressie en angst,
vlucht in een
zelfverheerlijkende
innerlijkheid of in de
schijnwereld van
verstrooide uiterlijkheid,
bedreigende levenscrises,
extensief gebruik van
verdovende middelen,
droefheid, verdriet,
kwellende onzekerheden
[DRES haalt papier uit
binnenzak, vouwt het open, buigt zich erover]
DRES
En dan vraagt zo’n vriendin
DUFFELS
Dan vraagt je vriendin: Houd je van me?
DRES
Dan vraagt je vriendin: Houd je van me?…
Dan weet je het niet. Waar zit dat? Houd je van je moeder? Ik voel me
wel ns schuldig als ik iets niet doe. Is dat hetzelfde. Houd ik van m'n zus?
Als ze ver weg is, wil ik haar schrijven. Maar dat is ijdelheid. Dat ik zo ver
door iemand word gelezen
DUFFELS
Je had wel verdriet over je vader… Je ging naar het ijs, met schaatsen.
Je kon niet schaatsen… Waarom wilde je schaatsen op de plek waar hij…
9.
DRES
[Hij geeft DUFFELS zijn
papier] Lees, ik heb het geschreven. Dat
bespaart tranen. En gêne.
DUFFELS
[Leest even] Vertel het me maar.
DRES
Ik wil dat je leest. Dat wil ik. Ik heb het speciaal opgeschreven voor
jou. Elk woord met zorg gekozen. Bij iedere gedachte stilgestaan, of het geen
leugen was.
DUFFELS
Tijdens het lezen nemen de
vriendinnen het lezen over]
Ik ben 6. Het is winter. Mijn vader ontdooit.
Zijn ogen fonkelen. Hij geeft mij schaatsen
In een prachtige verpakking. Ik ben blij
Ze te krijgen. Ik ben bang ze te dragen.
Hij neemt me mee. Hij zal het me leren,
Zoals zijn vader het hem heeft geleerd..
Ik ben bang, om te vallen. Mijn vader zegt:
Het is eenvoudig. Als je het kunt
is het schitterend. Wij met z'n tweeën
door de rietvelden van Giethoorn
als het vriest. Als het vriest
is het water hard als steen.
Ik sta aan de kant, mijn schaatsen aan,
Klaar voor de les.
Ik zie mezelf al vallen,
kop op het ijs. Lachende mensen,
en ik maar doen alsof het niet zeer doet.
Mijn vader schiet weg op zijn schaatsen.
Grijze lucht, spiegelglad ijs. Weinig mensen.
Ik sta op de kant, kijk hem na. Hij
Keert, komt op me af, lachend,
Armen wijd, met grote snelheid.
Ik ben bang. Bang voor hem,
bang dat hij tegen de kant aan zal knallen.
Mijn vader remt niet. Pas later zal ik
Begrijpen wat hij van plan was. Vlak
voor de kant had hij
een sprong willen nemen
en op de grassige kant
zou hij met een plof tot stilstand komen.
Dat kon hij. Wist ik veel. Ik zie mijn vader
Te snel op de kant af komen, en schrik,
En wil iets redden, helpen, ik beweeg me
naar hem toe, onhandig op m'n schaatsen,
m'n vader schrikt, neemt z'n sprong
verkeerd, glijdt terug van de kant
op het ijs, slaat met zijn achterhoofd
in de schaatspunten van een ander.
Als ik er niet was.
Als ik niets had gedaan…
Ik ben 6. Wat ik gedaan heb,
weet niemand…. Ik wel.
10.
DRES
Ik ga weg hier
DUFFELS
Waarheen
DRES
Sleur me mee aan mijn haren
DUFFELS
Jij moet kiezen
DRES
Waarheen
DUFFELS
Waar wil je heen. Zeg wat, zeg wat.
[Ze staan te schreeuwen op
straat]
DRES
Weet ik niet.
DUFFELS
Zeg wat. Denk.
DRES
Ik wil vlaktes zien. Ruimte.
DUFFELS
Woestijn, Friesland, Antarctica
DRES
Afrika.
DUFFELS
Wat wil je zien in Afrika.
DRES
Springbokken. Antilopen. De zon. Zand. Olifanten. Alles wat je op
televisie ziet maar dan zonder die klotemuziek dr bij.
DUFFELS
Goed. Maak een afspraak, koop een kaartje, pak je tas.
DRES
Hoe. Waar.
DUFFELS
Bel. Mail.
DRES
Waarheen
DUFFELS
Pak de krant
DRES
Welke
DUFFELS
Die!
[Wijst naar toeschouwer met
krant. Na enige aarzeling grist DRES de krant weg, slaat hem open op de grond.]
DRES
[Prikt met zijn vinger een
advertentie] Die.
[Omstanders applaudisseren.
Tegen DUFFELS:] En jij gaat mee…. [Tijdens het weggaan] En als ik in
Afrika ben, mail ik naar mijn zusje, die thuis zit bij mijn moeder, omdat haar
eigen computer gecrasht is, en zij zonodig een roman moet schrijven over haar
leven…
12.
[TIJDENS het lezen van de
mailtjes staan DUFFELS en DRES boven op de bank]
VRIENDINNEN
[Lezen mailtje van DUFFELS]
Lieve meisjes, Ik ben er nu dan toch
eindelijk. Afrika! De vlucht ging goed.
Eerste nacht geslapen in een hotel in Pretoria, echt een stad zoals ik
me het had verwacht. Zwarte wijken, drukte, lawaai en veel verkeer. Maar ook:
palmbomen, brede lanen en gezelligheid. Lekker gegeten en geslapen. Alles is zo
anders, ik kan niet wachten om dieper Afrika in te trekken. Duffels.
13.
[KEIZER staat opzij, DRIT
staat bij hem met twee spaflessen, MAK komt op met hoge stapel mappen]
MAK
Ik weet wat je bedoeling is. Denk ik.
KEIZER
Dat is de vraag.
MAK
Ik heb mensen gebeld, in de juiste doelgroep. Onafhankelijke mensen. Hoop
ik. Ze snappen het. Denk ik. Ze hebben ideeën, zoals jij ideeën bedoelt.
[FAB EN FRED komen op met
stapels dossiers]
KEIZER
Waar zijn ze?
MAK
Hier.
KEIZER
Ik wil geen bibliotheek. Ik wil ideeën. Laat me zien wat je hebt.
KEIZER
Weg!
[MAK af, boos. FAB en FRED
blijven staan. Plaatsen dossiers op de grond.]
MAK
Lucht kan in flessen, flessen op de rug, kapje voor de mond. Alsof we
diepzeeduikers zijn aan wal. Geen gezicht.
[Hij plaatst flessen onder
zijn neus, loopt rond, geeft ze aan FABIENNE.] Ach dat kan jij beter.. Loop eens een stukje?..
Geen gezicht, zie je. Maar… goed idee. Spaflessen bevatten water, net als
de kraan. Maar de fles vermeld bronwater. En dat verkoopt. Zuiverheid,
hunkering naar de bron. Maagdelijkheid. Bovendien heeft het een dop, past het
in de hand, en kun je er voor betalen.
KEIZER
Het zijn woorden. Ik wil iets dat kan… Kan het?
VIN
[Komt binnen met droogkap.
VIN is een stereotype ouderwetse uitvinder] Ik
hoop dat ik niet stoor. Ik heb aan uw verzoek voldaan, dag en nacht gewerkt. De
vinding is eenvoudig. Hebt u een stoel. [Gaat
zitten, duwt zijn hoofd er in] Zou u de stekker in het stopcontact willen
steken. Er is sprake van een filter.
KEIZER
Afgekeurd.
VIN
[Vertrekt] Maar het werkt. Het werkt! [Komt
terug] Ik heb op Curaçao gewoond meneer, en het werkt. Even met de kop in
de kap en Curaçao is aanwezig. Hier.
KEIZER
Je ziet er uit als een oud wijf bij de kapper.
FRED
Wat jij wilt Keizer moet er niet uit zien als een machine, het moet er
uit zien als een lichaamsdeel, dat je streelt, dat je vasthoudt, dat je
koestert, sexy, gewild, aantrekkelijk, zoals..
KEIZER
DRIT
Wat is duffels
KEIZER
Wat zei je?
FAB
En er moeten knoppen op, vingers moeten wat te doen hebben, als bij het vrijen, wat is een lichaam zonder knoppen?
DRIT
Het is meer als cocaïne, je snuift, en ergens in je hersenkast gaan
laatjes open en dicht…
[Ondertussen is
RELI binnengekomen, met een kartonnen doos]
KEIZER
Woorden. Ik weet dat het kan, maar niet hoe? Help mij!
14.
MOEDER VAN DRES
[DRES geeft haar een
mailtje] Lieve mama, Alles gaat goed. Ik
zit nu in Maun, dat is een dorpje vlakbij de Okavanga Delta. Het is hier
stoffig en warm. De vlucht ging redelijk goed, een beetje vertraging met het
vliegtuig in Amsterdam. Het vliegen beviel me wel. In Johannesburg was het fris
maar zeer helder. Maar dat hebben je al gelezen in de fax.
[Stopt lezen] Welke fax. We hebben helemaal geen
fax.
ZUS
De moeder van Duffels zal wel een fax hebben gekregen.
MOEDER
En ik dan?
ZUS
[Leest verder] Pretoria was heel groot, dat had je moeten zien. Overal zwarte mensen op
straat en hele hoge gebouwen. Maar ook de armoede was er. Sloppenwijken aan de
rand van de stad. Heel anders dan hier. Morgen gaan we naar Botswana.
MOEDER
Sloppenwijken, die heb je hier ook wel.
15.
Het is een prototype. Het is zoiets als een kathedraal. Je stapt naar
binnen, je brandt een kaars, je ruikt de wierrook. En even ben je ergens
anders. [Terwijl hij uitlegt demonstreert
een ander zijn bedoeling: brandt een kaarsje links en rechts, opent dan
behoedzaam de doos] Het speciale van mijn prototype is
Het is een doos.
De doos doe je open, de vorm verraad niets van de inhoud, maar wekt wel
de verwachting, als een kerstcadeau: wat is daarbinnen wat je zo niet zien
kunt… Kijk, je gaat er voor op de knieën, je buigt je voor over
Die doos is leeg
[De ANDER gaat op de
knieën, buigt zich voorover, kop in de doos]
Die doos zit vol herinneringen… [Loopt
op KEIZER toe, terwijl de ANDER stil
voorovergebogen met het hoofd in de doos zit] Het mooie is, je hoeft
alleen maar te suggereren dat die doos de geur van je mooiste herinnering
bevat, en het werkt.
Echt?
Beter dan echt
ANDER
[komt
betraande ogen op RELI af] Dank je wel. Het was zo…
er was de stilte… en ik zag hem, hij [haast
zich terug naar de doos, buigt weer voorover]
RELI
[ RELI
voorkomt de herhaling en bonjourt de Ander de deur uit. Tegen KEIZER]. Wij samen. Jij hebt het charisma. En ik heb de dozen.
KEIZER
[Wordt
onrustig] Ga weg. Alsjeblieft, ga weg.
RELI
Ik laat van me horen
[KEIZER
buigt zich over de doos heen, probeert de lucht tot zich te nemen, buigt zich
er dieper in]
BRINK
[Komt
binnen] Onderzoek alle dingen… Ik heb het
me laten vertellen. Geniaal in z'n eenvoud. Je bent er uit Keizer. Tegen de
tijd dat het z'n charme verliest, ben jij binnen. Iedereen een doos…
KEIZER
Nee
BRINK
Dacht ik al. Te min. Jij wilt echt iets. Jij wilt de
Bill Gates worden van de herinnering. Het internet van het geheugen.
KEIZER]
Zoiets ja… Windows [Krijgt opnieuw een idee] Vensters… er moet iets opengaan.
BRINK
Ik word ongeduldig Keizer.
16.
KEIZER
[Leest bericht van
DUFFELS.] Dag Keizer, De eerste nacht in echt
Afrika. Een plaatsje dat Jan Se Gat heet. Het bestaat uit niet meer dan een
hutje met wc, midden in de open vlakte. In de hut van Jan hangen krokodillen,
we leren hoe we onze tent op moeten zetten en we zitten rond het kampvuur om
elkaar wat beter te leren kennen. Dat gaat wel lukken. Groeten van Dres, en van
mij.
P.S. Dres leek mij iemand die wel zou snurken, maar snurken doet ie niet.
Niet zoals jij. Vannacht werd ie wakker. Toen vroeg hij mij: 'hoe heet je ook
alweer?'. Voor ik wat zeggen kon sliep hij verder.
Knuffels van Duffels.
[Woedend. Alleen.] Hier moet je zijn. Duffels. Ik wil je hier… Dit is zo fout. Ik kan het
niet meer. Ik wil weg.
17.
Goedemorgen.
Dus het kan.
Het procédé is bekend. Geur tv. Wordt aangewerkt… [Demonstreert een wat lomp apparaat] Dit is het filter. Het
apparaat is nog wat lomp. Het is een testsituatie: De geur die is samengesteld
is die van moedermelk en moederborst.
Waarom
Mijn proefpersoon is nogal een stevige roker, een roker is een sabbelaar,
en in mijn optiek heeft een stevige sabbelaar behoefte aan
De moederborst
Onder andere
KEIZER
Er zijn mensen die noemen dat psychologie, Die moeten naar een
psychiater. Of ze schrijven een boek.
[Testpersoon komt binnen,
gaat zitten, ademt in prototype. Geleidelijk beweegt hij/zij duim naar mond. Er
komen kindergeluidjes, eerst huilen, dan lachjes, tenslotte boertje]
U ziet het, het kan.
U wilt mij de geur van de moederborst laten
verkopen.
DRIT
De geur van het onschuldige begin, de oersituatie,
de veiligheid, de warmte, huid aan huid, het moederhart dat hoorbaar bonst, het
prille begin, de eerlijke start, de gestilde honger, de getrooste traan
KEIZER
Het begin
DRIT
geen schaamte, geen schuld, geen plicht
[De ideeën beginnen te
borrelen] De geur van land, groen,
onbespoten. Heldere lucht, niet door snelwegen verkankerd, vogels, de geur van
de gewassen, de lucht van het paradijs,
[Ziet de reclame al voor
zich] Paradiso
zo onbekommerd,
[De TESTPERSOON begint te
huilen als een baby, DRIT troost zo goed als gaat]
zo overweldigend dat je je kleren uit zou willen trekken, adam zijn, eva
zijn,
DRIT
Adam and eve
KEIZER
[Krijgt de passie van een
religieuze standwerker.] Picknicken met Godzelf: 'Wat hebt U een frisse adem', het oergevoel tegen de
oerangst… Je kent het gevoel dat het donker is, en het beest ligt op de loer
onder je bed, wacht in de kast, hult zich in schaduwen om plat als papier onder
de deur door de kruipen, de angst de verwarring, maar op de rand van je bed zit
je vader, en hij zegt: alles komt goed, alles is goed, licht en donker, alles
heeft zijn plek, luister: de vogel gaat slapen, de adem gaat door, morgen is
het gras weer groen
En de adder
Vergeet de adder…. Dat wordt het. Ik ben er. Mijn eerste product: Paradiso, de herinnering aan het volmaakte. De herinnering die je deelt met vriend en familie.
18.
VRIENDINNEN
[Lezen mail]
Meiden, Vandaag moesten we weer vroeg opstaan. De douche was koud en de startkabels van de truck waren bevroren,
wie zou dat denken in midden Afrika? Onderweg naar Nata Lodge- Zambia kwamen we
onze eerste olifant tegen. Iedereen viel over elkaar heen in de truck om te
kijken en foto’s te maken. Het is een indrukwekkend beest. Ze kijkt je een
beetje aan, ze kauwt wat bomen en slingert heen en weer.
A
[Onderbreekt lezen] Die Afrika-toeristen doen opeens zo lyrisch over de natuur. Terwijl ze
hier nog geen eekhoorn van een hert kunnen onderscheiden… Ja lees nu maar
verder
VRIENDINNEN
Erg indrukwekkend. Onze reisbegeleider zei dat we die nog wel genoeg
zouden zien. We hebben de grens met Zambia gepasseerd. Zambia is een ander land
dan Botswana.
A
Logisch. België is ook een heel ander land dan Nederland…
VRIENDINNEN
Veel groener en veel meer hoe ik me Afrika had voorgesteld. Lemen hutjes,
slechte wegen, stof en veel aardige mensen.
A
Zo. Dat valt mee. Ze stoppen je niet meteen in die vleesemmer boven dat
kampvuur…
VRIENDINNEN
Wat heb jij…. [Lezen verder] We
gaan straks met een pontje over de Zambezi en dan zijn we aan het eind van de
middag bij de Victoria Waterfalls. Ben benieuwd.
Duffels.
ZUS
[Leest, MOEDER luistert
mee] Lieve zus, we zijn met een pontje
de Zambezi over gestoken. Heel in de verte zwommen nijlpaarden…Die kunnen met
hun lijf zomaar een heel schip omgooien. Het was er bloedheet, maar mooi. Zo
rond kwart over drie kwamen we bij de
Vic. Falls aan. Het water stort oneindig diep langs rotsen naar beneden. Ze hebben
hier van die hele kleine paadjes, nat van de nevel, die langs de afgrond
slingeren. Groene bomen links van je en heel veel water rechts van je. En
natuurlijk een grote ronde regenboog.
KEIZER
[Leest] Hee Keizer, ik ga springen. Van de hoogste brug ter wereld. Zeker weten.
Ik heb vandaag de waterval bekeken. Zo groot en overal water. Het is hier erg
commercieel, mensen verkopen regenjassen zodat de toeristen niet nat worden.
Terwijl dat juist het fraaiste is… Duffels. Mijn lucht is prima, hoe is de jouwe.
Dit lijkt het paradijs wel.'
[Trekt geirriteerd zijn jas
aan]
ZUS
[Leest] Ik ben daar op een steen gaan zitten en heb naar beneden gekeken. Je hebt
geen idee hoe hard het water beneden op de stenen klettert, ik ben maar weer
snel gaan staan.
In de verte zie je als je goed kijkt een brug.
Een prachtige oude spoorbrug, maar zo hoog. Ze zeggen dat het de hoogste brug
van de wereld is. Duffels wil gaan bungeejumpen. Ik zou het eigenlijk ook moet
doen. We zien wel… Groeten aan mama. Dres.
P.S. Onder in de rugzak vond ik een lichtblauw
gummetje, met een stukje Donald Duck, en voor zover ik thuis kan brengen drie
letters van jou naam. R.T.J.
19.
[KEIZER gaat relaxen op
soort herensociëteit. Ontmoet licht aangeschoten een stel licht aangeschoten
vrienden.]
Ik ben binnen. Het werkt. Over een maand de première, en over twee maand
ga ik naar de beurs. Wedden dat Japan als eerste bij mij op de stoep staat,
voor een eigen
Als ze zelf al niet begonnen zijn
Geld. 1 Ideetje, en de juiste mensen op de juiste plek. Dat is
management.
En Duffels?
[Voelt zich getackeld,
hersteld met bravour] Duffels is ho. Duffels
mist de bus. Wat zeg ik: Duffels mist het vliegtuig. Dit hele project, gaat als
een racket.
D'r is een ander inmiddels?
Succes trekt als een magneet vrouwen aan, zeggen ze.
De wet van Keizer… de Wet van Succes, luidt: geen wijven tijdens het
bedrijven van zakelijk succes.
20.
VRIENDINNEN
Lieve meiden, ik neem aan dat het bij jullie regent. Hier niet. Al vroeg
werden Dres en ik wakker, overal rondom ons het geluid van ritsen die open
gingen. Het ritme van het vroege opstaan begint er goed in te zitten. Als ik
thuis ben zal ik het jullie leren. Dres heeft gisteravond besloten om ook te
springen, geloof me, ik heb hem niet gedwongen. Hij zit bleek naast me in zijn
stoeltje. Hij kreeg geen hap door zijn keel en klemde zijn handen stevig om
zijn kop koffie. Zijn begin van de dag. Vandaag is de dag. Vandaag ga ik
springen.
Om half 9 moeten we ons melden op de brug. De brug die in niemandsland
ligt, tussen Zambia en Zimbabwe. Je moet je paspoort afgeven voordat je de
brugbetreed. Als je springt ben je niemand. Met de minuut wordt Dres witter,
arm joch. Ik verbaas me erover dat ik eigenlijk helemaal niet bang ben.
Natuurlijk kriebelt het van binnen, maar dat is wel lekker eigenlijk. Duffels.
[Tijd VERSTRIJKT]
VRIENDINNEN/KEIZER.
[Lezen afwisselend zelfde
mail. KEIZER staat bij bureau, pakt spullen in plastic tas] Beste allemaal. Aaaaaaaaah, ik heb gesprongen. Het was heel erg lekker.
Natuurlijk liep ik hem te schijten, maar ze hadden van die heftige muziek op de
achtergrond. Iggy
Pop, Lust for life. Eerst kreeg ik instructies,
toen kreeg ik het elastiek om mijn benen, bundels elastiek, zo dik als mijn
polsen. Je hebt geen idee hoe het voelt om op dat randje te staan. Het water zo
diep onder je, en dan toch springen. Als eerste weet je niet dat je valt, dan
voel je opeens je maag naar beneden zakken en voor je het weet ga je al weer
naar boven. Ik heb zeker wel een kwartier op mijn kop gehangen voordat ik weer
naar boven werd gehesen. Ik kon nog net Dres op het randje zien staan,
voordat ik weer met mijn beide benen op
de brug stond.
21.
[KEIZER wordt onderbroken
door STAGIAIR]
Dag meneer Keizer.
… Zeg maar Keizer.
Meneer Keizer
Ik sta op het punt te vertrekken
Mensen die mij kennen vinden mij onuitstaanbaar. Mij kan het niet
schelen. Waarom zou ik mijn ambities en capaciteiten moedwillig onderbelichten.
Ik wil wat en ik kan wat. Ik ben hier omdat ik leren wil,
Voor een stageplaats moet je bij personeelszaken zijn
En ik heb wat te bieden. Ik ben hier speciaal voor u.
Jij.
Ik heb kennisgenomen van uw concept, ik volg belangstellend uw product.
Ik bewonder u, maar ik constateer in het proces tot nu toe een principiële
fout.
Mooi zo. Neem mijn bureau, neem mijn secretaresse, neem mijn baan, als je
wilt. Ik ga. Ik heb genoeg gedaan.
U hebt nog niet genoeg gedaan… meneer Keizer, u moet mij serieus nemen.
Zoals iemand anders u serieus heeft genomen. De fout die u maakt is dat je
lucht niet als confectie kunt aanbieden. Er is geen standaard lucht voor een
standaard herinnering. Zoals u het aanbiedt wordt het een speledingetje, goed
genoeg voor een rage. Zoiets als een stepje met skatewieltjes, dat na een
halfjaar alleen nog rondslingert in propvolle garages.
Mijn systeem heet W.A.S.
Ik zei het je: Neem het bedrijf. Ik ga. Ik stop. IK heb genoeg gedaan
Nee, niet genoeg. Niet goed genoeg. Luister. Er zijn sensoren. Die
analyseren, en verzenden. En er zijn ontvangers. Die reconstrueren en
weergeven. Het totale systeem is het World Air-System, aangevuld met de P.A.S,
het personal airsystem. En daar gaat
het om. W.A.S., P.A.S, het succes van een systeem berust op de
drielettercombinatie. SMS, GMS, WWW, u kent het. Waar het uiteindelijk om
draait is de B.A.W. Het persoonlijke zend- en ontvangststation. B.A.W: Basic Air-Ways, of ook wel: Bewitching
Air-Ways. Er is magic in the air. Het gaat
er niet om dat wij pakketjes lucht verkopen, maar dat mensen persoonlijke
geuren kunnen opvragen, vastleggen, versturen, manipuleren. Zoals de vriendin
die haar vriend ziet vertrekken. Hij roept haar na vanuit de wegrijdende trein:
Ik beaweeje.
IK beaweeje
IK beaweejou
En enkele dagen later ontvangt ze zijn BAW uit Nepal, ze ruikt de straat
waar hij loopt, de markt, etenswaar, de lucht van koeien, de maaltijd die hij
eet, en ’s nachts neemt ze de geuren op van de kleding die hij droeg, de zeep
waarmee hij zich waste, de geur van zijn huid. Duizenden kilometers van elkaar
gescheiden is ze bij hem.
Gecombineerd
met GSM en SMS is mijn BAW de verdubbeling van het zelf. B.A.W. Of zoals de Amerikanen
zullen zeggen Be A Double you:’Wees een dubbele jij.’
[Ziet dat KEIZER is
vertrokken. De SECRETARESSE staat er]
Meneer Keizer zei dat ik met u de volgende zaken moest regelen: [Leest van een briefje] De contacten met
de bank, de afdeling design, het
personeelsbeleid, en de inhoud van de komende kerstpakketen. Bovendien
[Komt driftig oprennen] Keizer!
Wil de Heer Brink dringend met u spreken.
Dus Keizer heeft de benen genomen. Hij schuift u de verantwoordelijkheid
van zijn afgang in de schoenen.
U vergist zich: Keizer is een genie. Ik ben alleen maar zijn profeet.
Luister: Er zijn sensoren. Die analyseren, en verzenden. En er zijn ontvangers.
Die reconstrueren en weergeven: de BAW, eenvoudig te bedienen via de
fijngevoeligheid van de vingers, [Laat
een rode feestneus zien], Een
prototype. Doe uw hand open, [BRINK opent
zijn hand, STAGIAIR legt de feestneus op de hand] sluit je vingers er om
heen. Hoe voelt dat?…. Stop uw hand in uw jaszak. En?
Als een kastanje, toen ik nog kind was.
Breng de BAW stijlvol naar de neus, zoals een roker de sigaret naar zijn
mond brengt, volg het gebaar licht afwezig met de ogen, kijk in de verte, speel
met de vingers, streel quasi per ongeluk de eigen huid, en ruik.
IK zweer u, binnen enkele jaren heb
ik miljoenen rokers van het roken afgeholpen. Ik geef ze wat te doen voor de
vingers. Ik geef ze de bedwelmde lucht van tabak, teer, brandend papier, ze
zullen vergeten wat een sigaret is.
Mochten wij eenmaal onze miljarden
hebben verdiend, dan is het een aardig idee om gratis BAW’s te verschaffen aan
de straatkinderen in zuid-amerika. De geur van lijm, zonder de fysieke
schadelijke bijeffecten. Wat denkt u?
[Schreeuwt, wild
enthousiast] Productie!
[Overal staan mensen op, schreeuwen grootse
getallen, en namen van landen, wereldsteden, megabedrijven, ondertussen
wapperend met papieren; tot slot drukken ze allemaal een feestneus op de neus,
en zwijgend bevoelen ze de rode bol met hun vingers…]
22.
[Station. Reizigers met
BAW’s op de neus, jassen aan. DRES en DUFFELS stappen uit de TREIN, rugzakken
op de rug. Ze nemen afscheid van elkaar, door elkaar langdurig aan te kijken.]
Nou, dank je wel…
[Knikt, kijkt hem na]
23.
ZUS
[Komt bij DUFFELS binnen,
die zit met een stapel mappen en papieren op schoot, te strepen en te
verbeteren] Wat zie jij in die jongen? Dat
broertje van mij.
DUFFELS
Duffels heeft meer lef dan jij ooit hebt kunnen denken… Ik heb hem zien
springen. Afrika. De
Victoriafalls. De hoogste brug ter wereld.
ZUS
Dres is niet gesprongen.
DUFFELS
Wat bedoel je?
ZUS
Dres is gevallen.
DUFFELS
Hoe weet jij dat?
ZUS
Dres heeft een potje thee voor mij gezet, en begon toen opeens te
giechelen. Ken je dat, Dres die giechelt… [DUFFELS
schudt nee] Toen heeft ie mij vertelt, wat jij niet weet. Ik mocht het je
niet vertellen. Maar ja, ik ben nu eenmaal niet iemand om haar mond te houden.
Hij weet dat…
DUFFELS
En toen….
KOOR
[Fluisterend] En als ik val neem ik een sprong…
[DRES en KEIZER ontmoeten
elkaar aan het water. DRES komt naast KEIZER zitten]
[Wijst naar picknickers met
maskertje] Het is je gelukt… Je hebt de hele
zooi verkocht, las ik. Jij bent binnen. Voordat de hele zooi over de kop zal
gaan…
Wat denk je, zal ik over het water kunnen lopen.
Probeer het, en houd net zo lang vol, tot je midden in het meer, de bodem
hebt bereikt… [Ze lachen] Als jij
lucht zou kopen, welke lucht zou dat zijn.
Deze. Mooie plek.
Geef antwoord…. Herinner jij je de lucht van de kleedkamer. Jij wist geen
bal te raken. Er was geen sport waar jij bewoog. Maar je stond het langst onder
de douche. Je had de luidste lach. Die van jezelf en die van de anderen. Waar
jij zat rook de lucht naar avontuur zoals ik kende van videofilms die ik huurde
tegen de verveling, waar ik zat hing alleen de lucht van mijn schoenen.
Dit is goed, hier. En dit is voor jou. [KEIZER geeft DRES een cadeau] Dit is de lucht van je vader. De
geur van zijn das, van zijn broekzak, waartegen jij je hoofd schurkte als je
stond te wachten, de lucht van zijn voeten als hij zijn schoenen uittrok.
[Ruikt even. Geschrokken] Hoe kom je eraan.
Het is een reconstructie.
[Gooit maskertje in water,
kijkt over het water uit, zwijgt]
Zeg wat je ziet.
Hebben vissen oren?
[Komt er bij staan] Ik heb het idee dat ik wat zou moeten zeggen..
Doe dat maar niet.
Zeker weten?
Ja. Je bent geslaagd, het is wel goed zo. Ik heb de keuzes gemaakt die
jij wilde dat ik maakte… Dat stageproject. Is je verslag inmiddels geschreven?
[Staat ineens op] Wat zei over vissen die vissen… [Hij krijgt opnieuw een geniaal idee, gaat af.]
DRES
Ga met hem mee,
Je wist het. [Ze komt naast hem
zitten.] Jij stond op de rand, in het tuig gehesen, klaar om te springen,
en opeens werd je bang. Dat kolkende water onder je. Die hoogte. En je dacht:
als ik spring doe ik het voor Duffels, als ik niet spring laat ik het uit
lafheid… Je wilde je omkeren om terug te lopen, om je lafheid onder ogen te
zien, en toen bleef je haken achter de voet van je helper, en toen viel
je…
DRES
Grappig he?…. Wat had je willen zeggen?
Overbodige dingen. Vanzelfsprekendheden. Dat we elkaar nodig hebben. Wat
was dat met die vissen.
Ik zit hier, vaak, en dan zing ik. Dan vraag ik me af wie mij kan horen…
Nee, niet voor jou.